Sieranevada filmajánló
Mai napra a Sieranevada című román kamaradrámát ajánlóm a figyelmetekbe, amelyet megtekinthettek a Cinepub néven elérhető Youtube csatornán. A 2016-ban megjelent filmet Cristi Puiu rendezte, akinek neve ismerős lehet a számotokra, ugyanis a román újhullám egyik úttörő rendezője. Hozzá kötődik a Cannes-i filmfesztiválon díjazott Lazarescu úr halála című filmje vagy az Aurora.
A Sieranevada egy kisköltségvetésű, fekete humort tartalmazó kamaradráma, amely 2015 januárjában játszódik egy szerény bukaresti lakás szűk tereiben, ahol összegyűl egy húszfős család, hogy halotti tor keretében megemlékezzenek a negyven nappal korábban elhunyt családfőről, Emilről. A vallásos szertartás folyamatának lebonyolítása viszont korán sem zajlik gördülékenyen, mivel a rokonság tagjai hosszas várakozásra kényszerülnek miután megtudják, hogy a pópa késik az eseményről. A kimerítő várakozás során a családtagok egyre ingerültebbé válnak, ami számtalan családi vitát eredményez beszélgetéseikben.
A közel háromórás játékidő alatt a nézők betekintést nyerhetnek a családtagok valamint a román társadalom gondolkodásmódjának működésébe, amely a feszült vitákba torkolló párbeszédek során mutatkozik meg. Cristi Puiu filmjében az eltérő világnézetű, hevesen vitatkozó karakterek bemutatásával, valamint az álláspontjaik ütköztetésére fókuszáló jelenetekkel egy éles kritikát fogalmaz meg a román társadalomról, amely megosztott a politikai, társadalmi kérdésekben, valamint a vallást és nemzeti hagyományokat érintő témákban is egyaránt.
A film címe a Sieranevada helységnévre utal, amelyet a rendező és egyben forgatókönyvíró Cristi Puiu szándékosan torzított el. Az érthetetlennek tűnő címadás a fekete komédia központi témájára, a valóság felfogására és elferdítésére utal. A film szereplői ugyanis a vitáikban eltérő, szubjektív álláspontjaikat próbálják érvényesíteni az eseményen, illetve saját valóságuk értelmezését törekednek elfogadtatni egymással. Ahány családtag szólal meg a történetben, annyi fajta eltérő, torzított szubjektív véleménnyel, világnézettel, vagy akár összeesküvés elmélettel találkozhatunk. Legyen szó a kommunizimusról, a kollektívizmusról vagy a 2001-ben történt 9/11-es terrortámadás eseményének témájáról a valóság újabb és újabb eltérő felfogásmódjával ismerkedhetünk meg.
A román származású rendező a Sieranevadaban rávilágít egy rendkívül aktuális témára, a keleti és nyugati társadalmak polarizáltságára. A történetben az egyének a viták alatt sokszor görcsösen ragaszkodnak önálló világnézeteikhez, ami ahhoz vezet, hogy hajlamosak elfelejteni az egymás közt kialakulható egyetértés lehetőségét. A különböző témákat átívelő közös családi vita során a rokonok csak a saját, szubjektív értelmezési kereteiken belül kívánnak maradni. A Sieranevada cím azt fejezi ki, hogy a rendező szerint a mai információs társadalomban már nem tudjuk közösen megélni és megérteni a valóságot. Az igazság darabokra hullott és elferdült a személyes nézőpontok sokaságában, az emberek pedig inkább címkézik egymást, mintsem megpróbálnának kilépni saját nézőpontjukból.
Crisi Puiu a társadalmi megosztottság jelenségének bemutatásával felhívja a figyelmet arra a tényre, miszerint a modern globális társadalmunkban néha nélkülözhetetlennek számít a konszenzus megteremtése a viták során, ugyanis az egyetértés hiányában képtelenség egy összetartó, békés, empatikus természetű társadalmat fenntartani.